Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Απογραφής Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου (Ιούνιος 2024), καθώς και αποφάσεις μετακινήσεων της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου (2η ΥΠΕ), προκύπτει μια ανησυχητική εικόνα για την κατάσταση στελέχωσης των δημόσιων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στον Δήμο Φυλής.
Τα στοιχεία καταγράφουν τον αριθμό των εργαζομένων ανά δομή, τη μορφή απασχόλησης (μόνιμοι – μετακινημένοι), καθώς και τη λειτουργική κατάσταση κάθε μονάδας.
Σύμφωνα με πρόσφατο έγγραφο της 2ης Υ.ΠΕ.:
- Μόνο ένας ιατρός Γενικής Ιατρικής εξυπηρετεί και τα δύο ιατρεία, 2 φορές την εβδομάδα, με μετακίνηση από άλλη μονάδα (!).
- Ένας ιατρός Παθολογίας, ένας Καρδιολογίας, ένας Ορθοπεδικός, ένας Οδοντίατρος.
- Το υπόλοιπο προσωπικό περιορίζεται σε 1 νοσηλευτή ΤΕ, 1 βοηθό νοσηλευτή ΔΕ, 2 μαίες, 1 επισκέπτη υγείας, 1 υπάλληλο καθαριότητας.
🔴 Δηλαδή, για πληθυσμό 48.255 κατοίκων λειτουργούν δομές χωρίς εργαστηριακή υποστήριξη, χωρίς απεικονιστικά μέσα, χωρίς επαρκή ιατρική κάλυψη, χωρίς ιατρείο επειγόντων ή δυνατότητα καθημερινής συνταγογράφησης.
2. Νοσολογική Κίνηση Τ.Ι. Άνω Λιοσίων – Στοιχεία Μαρτίου 2025
(Έγγραφο ΚΕΠΥ 2/7/2025):
Ειδικότητα | Τακτικά | Επείγοντα | Συνταγογράφηση | Σύνολο Επισκέψεων |
---|---|---|---|---|
Καρδιολογικό | 132 | 106 | 301 | 238 |
Παθολογικό | 54 | 48 | 142 | 102 |
Γενικής Ιατρικής | 138 | 222 | 44 | 360 |
📌 Παρότι δεν υπάρχει μόνιμο προσωπικό πλήρους ωραρίου, παρατηρείται έντονη κίνηση και αύξηση των επειγόντων περιστατικών, κάτι που σημαίνει ότι ο πληθυσμός προσφεύγει εκεί λόγω έλλειψης άλλης προσβάσιμης δομής.
3. Χαρακτηριστικά Υποβάθμισης - Σύγκριση με άλλες Δομές
Από συγκριτικό πίνακα προσωπικού Το.Π.Φ.Υ. Αγ. Αναργύρων:
Δομή | Ιατροί | Προσωπικό | Απόσταση από ΚΥ Αγ. Αναργύρων |
---|---|---|---|
Τ.Ι. Άνω Λιοσίων | 5 | 10 | 6,8 χλμ (15 λεπτά) |
Ιατρεία Ανάκασας | 0 | 3 | 2,2 χλμ |
Ιατρεία Πετρούπολης (με 3 ΤΟΜΥ) | 4+ | 15+ | 4 χλμ |
🔴 Παρά τη μεγαλύτερη πληθυσμιακή κάλυψη, τα Άνω Λιόσιοι έχουν σαφώς μικρότερη στελέχωση και υποδομές.
4. Απουσία Βασικών Υπηρεσιών
Στο Τοπικό Ιατρείο Άνω Λιοσίων δεν λειτουργούν:
-
Ακτινολογικό ή μικροβιολογικό εργαστήριο
-
Πρωινό ιατρείο καθημερινής προσβασιμότητας
-
Δυνατότητα λήψης αίματος ή βασικών εξετάσεων (συνταγογραφούνται και παραπέμπονται αλλού)
-
Ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός
5. Πρακτική συνεχών μετακινήσεων προσωπικού
-
Πολλά άτομα (ιατροί, νοσηλευτές, τεχνικοί) είναι μετακινημένα από ή προς άλλες μονάδες.
-
Η διοίκηση της 2ης ΥΠΕ επιβεβαιώνει ότι γίνεται "προσωρινή κάλυψη εκτάκτων αναγκών", χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό για μόνιμη κάλυψη της περιοχής.
6. Ευθύνες Τοπικών Αρχών
Η κρίση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας των Άνω Λιοσίων δεν οφείλεται αποκλειστικά σε ελλείψεις σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε τοπικές αδράνειες και κακή διαχείριση. Παρά το μεγάλο πληθυσμό (48.255 κάτοικοι) και τις επαναλαμβανόμενες καταγγελίεις, οι τοπικές αρχές δεν έχουν αναπτύξει αποτελεσματικό σχέδιο πίεσης προς το Υπουργείο Υγείας, ούτε έχουν εκμεταλλευτεί πλήρως τα διαθέσιμα εργαλεία για την ενίσχυση των δομών.
-
Απουσία Συντονισμένης Πίεσης
-
Ο Δήμος Φυλής, ο οποίος καλύπτει τις περιοχές, δεν έχει καταθέσει επίσημα αιτήματα ή προτάσεις για την επέκταση των υπηρεσιών υγείας, παρά τη ρητή αναγνώριση του προβλήματος.
-
Δεν έχει αξιοποιήσει πλαίσια συνεργασίας με την 2η Υγειονομική Περιφέρεια ή το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) για την προσωρινή ενίσχυση των δομών (π.χ. μέσω κινητών ιατρείων ή εθελοντικών προγραμμάτων).
-
-
Αδράνεια στη Βελτίωση Υποδομών
-
Ο Δήμος δεν έχει διαθέσει χώρους ή πόρους για τη δημιουργία επιπλέον ιατρείων ή εργαστηρίων, παρά το γεγονός ότι οι υπάρχουσες δομές είναι ξεπερασμένες.
-
Δεν έχει ζητήσει ειδικούς προϋπολογισμούς από κρατικούς ή Ευρωπαϊκούς πόρους (π.χ. Ταμείο Ανάκαμψης) για την αναβάθμιση των δομών.
-
-
Ελλιπής Ενημέρωση και Συμμετοχή των Πολιτών
-
Δεν έχει διοργανώσει δημόσιες διαβουλεύσεις με τους κατοίκους για την τεκμηρίωση των αναγκών.
-
Δεν καταγράφει συστηματικά τα προβλήματα πρόσβασης (π.χ. με ερευνητικά προγράμματα ή συνεργασία με πανεπιστήμια), γεγονός που εξασθενούν τα επιχειρήματα για αίτηση κονδυλίων.
-
-
Μη Αξιοποίηση Διαθέσιμων Μηχανισμών
-
Οι τοπικές αρχές δεν έχουν αξιοποιήσει το Νόμο 4368/2016 (Καποδίστριας ΙΙ), που προβλέπει τη δημιουργία Τοπικών Συμβουλίων Υγείας για την παρακολούθηση και βελτίωση των υπηρεσιών.
-
Δεν συνεργάζονται με ιδιωτικούς φορείς ή ΜΚΟ για συμπληρωματικές υπηρεσίες (π.χ. ελεύθερες ιατρικές εξετάσεις).
-
Συμπέρασμα: Απαιτείται Άμεση Δράση
Η 2η Υγειονομική Περιφέρεια φέρει ευθύνη για τη στελέχωση, αλλά ο Δήμος Φυλής έχει υποχρέωση να:
- Καταθέσει επίσημο αίτημα στο Υπουργείο Υγείας με τεκμηριωμένες ανάγκες.
- Προωθήσει έκτακτο σχέδιο ενίσχυσης (π.χ. κινητά ιατρεία, εβδομαδιαίες ειδικευμένες υπηρεσίες).
- Αξιοποιήσει Ευρωπαϊκούς πόρους για αναβάθμιση υποδομών.
- Ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Χωρίς άμεση τοπική δράση, η υποβάθμιση θα συνεχιστεί, με κίνδυνο να επιδεινωθούν οι υγειονομικές ανισότητες στην περιοχή.
Αλφρέδος Αλοσκόφης
------------------------------------------------------------
Πηγές:
-
Έγγραφα 2ης ΥΠΕ (Δ.Α.Α.Δ. 39604/23-06-2025, ΕΜΠ 3991/2-7-2025)
-
Νόμος 4368/2016 "Οργάνωση και λειτουργία των πρωτοβάθμιων δομών υγείας"
-
Στοιχεία Απογραφής Ανθρώπινου Δυναμικού (Ιούνιος 2024)