Τη ριζική αλλαγή του τρόπου διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική έθεσε στο επίκεντρο της παρέμβασής του ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, κατά την 3η ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, κάνοντας λόγο για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και σε άμεση συνεργασία με την Κεντρική Διοίκηση.
«Η Αττική παράγει ετησίως περίπου 12 εκατομμύρια τόνους απορριμμάτων. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί χωρίς ένα σαφές και ρεαλιστικό σχέδιο διαχείρισης. Οφείλουμε να δώσουμε βιώσιμες και μακροπρόθεσμες λύσεις, με γνώμονα τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον»,
σημείωσε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ακόμη και σε ένα ιδανικό μοντέλο ανακύκλωσης, περίπου το 50% των απορριμμάτων παραμένει ως υπόλειμμα. Η λύση, όπως προανήγγειλε, θα βασιστεί σε ένα σύγχρονο σύστημα ενεργειακής αξιοποίησης μέσω της καύσης του υπολείμματος, όπως εφαρμόζεται διεθνώς. «Έχω επισκεφθεί Παρίσι, Μαδρίτη, Λονδίνο, ακόμα και την Κίνα. Το μοντέλο είναι κοινό: διαλογή στην πηγή – ανάκτηση – επεξεργασία – ενεργειακή αξιοποίηση», ανέφερε.
Τρεις (ή περισσότερες) μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων – Εκτός αστικού ιστού
Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας προβλέπει τη δημιουργία τρεις μεγάλων ή περισσότερων μικρότερων μονάδων επεξεργασίας, σε σημεία εκτός του αστικού ιστού. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ανάγκη εκπαίδευσης του πληθυσμού, ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή στην ανακύκλωση και η ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων. Όπως τόνισε, ήδη βρίσκεται σε συνεργασία με την Κυβέρνηση για την προώθηση ενός εθνικού ολιστικού προγράμματος απορριμμάτων, που αφορά και τις 13 Περιφέρειες της χώρας.
Εξυγίανση και πλήρης αναδιοργάνωση του ΕΔΣΝΑ
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Περιφερειάρχης στην εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ, του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής, επισημαίνοντας πως τα αποτελέσματα των διαχειριστικών ελέγχων έχουν ήδη σταλεί στη Δικαιοσύνη.
«Ο ΕΔΣΝΑ οφείλει να μετατραπεί σε έναν νοικοκυρεμένο οργανισμό, που θα λειτουργεί με βάση τις αρχές του κόστους-οφέλους και σε πλήρη διαφάνεια. Δεν θα προχωρήσει καμία προαίρεση σύμβασης χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς, υπογραμμίζοντας πως ο στόχος είναι να αναδιοργανωθεί πλήρως έως το τέλος του 2027.
Ήδη, όπως ανέφερε, η Κυβέρνηση έχει διαθέσει 48 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του φορέα και 34 εκατ. ευρώ προς τους Δήμους για την κάλυψη του τέλους ταφής.
Δράσεις επιχειρηματικότητας και απασχόλησης – Συνολικός προϋπολογισμός 33 εκατ. ευρώ
Σε δεύτερη φάση της τοποθέτησής του, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας μέσω τεσσάρων νέων δράσεων συνολικού ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ, που αναμένεται να προκηρυχθούν το αμέσως επόμενο διάστημα από τη Διαχειριστική Αρχή.
Οι δράσεις αυτές περιλαμβάνουν:
- Συμπράξεις έρευνας και καινοτομίας (€17 εκατ.)
- Ενίσχυση κοινωνικών υποδομών (€5 εκατ.)
- Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για ανέργους (€3 εκατ.)
- Ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων (€8 εκατ.)
«Στηρίζουμε έμπρακτα την πραγματική οικονομία και προτεραιοποιούμε τους ΚΑΔ επιχειρήσεων που δεν είχαν πρόσβαση σε προηγούμενες προσκλήσεις», ανέφερε ο Περιφερειάρχης, προσθέτοντας ότι έχει προηγηθεί διαβούλευση με όλα τα Επιμελητήρια της Αττικής και εξειδικευμένους φορείς, όπως το ΚΕΚΠΑ.
Μητροπολιτική προσέγγιση για το κυκλοφοριακό – Ανάγκη θεσμικής τομής
Κλείνοντας, ο κ. Χαρδαλιάς αναφέρθηκε στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής, υποστηρίζοντας την ανάγκη για θεσμοθέτηση μητροπολιτικής διαχείρισης των ζητημάτων κινητικότητας.
«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με αποσπασματικά σχέδια και ΣΒΑΚ που μεταθέτουν το πρόβλημα από τον έναν Δήμο στον άλλον. Απαιτείται ένας ενιαίος συντονιστικός φορέας υπό την Περιφέρεια, που θα έχει την ευθύνη χάραξης συνολικής πολιτικής σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».
Ζήτησε, μάλιστα, να προβλεφθεί στη νέα Χάρτα Αυτοδιοίκησης η δημιουργία Μητροπολιτικής Επιτροπής Αστικής Κινητικότητας, η οποία θα υπάγεται στο Περιφερειακό Συμβούλιο.